måndag 11 februari 2013

Japanskt drama..

Jag har börjat se två nya japanska draman. Jag har inte varit speciellt förtjust i japanska draman förut, det finns såklart undantag men på det stora hela har jag inte fallit så mycket för dem. För än nu.. Två på en gång.. Har inte hunnit se hela än men tänkte att jag kunde skriva mina intryck än så länge..

Tatta Hitotsu No Koi 


Hiroto är 20 år gammal och har gett upp alla sina ungdomsdrömmar för att ta hand om sin sjuka lillebror och sin frånvarande mamma. Han jobbar hårt på en fabrik för att sätta mat på deras köksbord. Trots att han är ung har han glömt hur man ler och han har slutat drömma.
Men när han träffar Nao förändras allt. Naos pappa äger ett smyckes-imperium och familjen är mycket rik. Nao går på en fin skola och har vuxit upp utan att sakna någonting. Hon är rakt igenom ärlig och säger precis allt hon tänker på. Även om Hiroto kämpar för att inte falla för henne kan han helt enkelt inte låta bli.
Men kommer deras kärlek att övervinna klasskillnaden eller kommer allt att falla isär?

Serien är fylld med klyschor och man tror att det är något som ska göra serien dålig.. Men icke.. Varje klyscha sväljer man hel med hull och hår. Kanske beror det på de fantastiska skådespelarna och något av enkelheten i deras kärlek. Stormar blåser runt omkring dem och det enda som stannar sant och fast är hur de känner för varandra. Något annat som verkligen lyfter serien är parets vänner.. Främst Hirotos två bästa vänner som ger komik till så mycket.. En av dom ger en till och med en liten kärlekshistoria för att bryta av mot huvudkärlekshistorien.
Jag var uppe på tok för sent natten till igår för att jag helt enkelt inte kunde sluta titta på denna..  


Pride

Halu är hockeystjärna och kapten för sitt hockeylag och han är en idol för alla spelarna i sitt lag. Det enda som existerar i Halus värld är hockey och han anser att allt annat, framför allt kärlek bara är slöseri med tid.
Aki är jobbar på kontor och väntar på att hennes pojkvän ska komma tillbaka från USA men det verkar som att han aldrig kommer att göra det. På grund av detta vill Akis kompisar att hon ska börja söka efter någon ny och drar med henne på en hockeymatch. Aki blir genast fascinerad av Halu och när de stöter på varandra på en efterfest byter de, mest på skämt, mail-adresser.
De träffas och ingen av dem kan neka att de känner sig otroligt draga till varandra och de bestämmer sig för att starta ett spel.. Ett spel om kärlek, bara tills Akis pojkvän återvänder.
Men hur ska de hantera det faktum att de inte kan låta bli att bli kära i varandra?

Detta var ett drama som jag inte trodde att jag skulle gilla. Men jag bestämde mig att det var värt en chans eftersom så många verkade tycka att det var bra.
Sport intresserar mig inte alls men det var ändå en av de bästa grejerna med detta drama. Hur hockey spelade en så stor roll i att dessa två människor föll för varandra. Jag avgudar Kimura Takuya. Han är underbar som den skämtfulla, stöddiga och ändå sårbara Halu.
Något annat som är helt fantastiskt är rappheten och farten i replikerna mellan Halu och Aki.. Deras skämtsamma småbråk blir otroligt underhållande.
Sista riktigt bra med denna serie är musiken.. Riktig härlig 80-talsmusik. Bland annat massor med låtar av Queen..

Så, jag rekommenderar båda dessa draman varmt. Jag ska till och med säga att om man aldrig sett ett asiatiskt drama förut kan Pride vara ett bra ställe att börja eftersom sport är internationellt. Hockey där och som hockey här, bara på japanska... ;D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar